روانشناسی در دکوراسیون

روانشناسی در سبک دکوراسیون

وقتی در مورد دکوراسیون و طراحی آن صحبت می کنیم ، غالبا منظور  نحوه ی چیدمان و الگوهایی که از آن ها اقتباس میکنیم و اینکه به آن طرح دلخواهمان در چیدمان برسیم و از این قبیل موارد می باشد . اما همه ی اینها فقط در مورد بخشی از دکوراسیون می باشد . یعنی در هنگام صحبت در مورد دکوراسیون ، منظور جنبه ی زیبا شناختی ان می باشد .پس روانشناسی دکوراسیون دارای اهمیت های بسیار زیادی است.

همچنین میتوانید در ادامه با برخی از مهمترین خدمات گروه پایا دکور همراه باشید:

طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی

طراحی دکور آرایشگاه زنانه

اهمیت روانشناسی دکوراسیون

معمولا درکی از روانشناسی دکوراسیون در ناخودآگاه همه ی ما وجود دارد که همگی از آن غافلیم .  و جالب است بدانید که تصمیماتی که در مورد طراحی و نحوه ی دکوراسیون محل زندگی و یا کارمان می گیریم ، تاثیر مستقیمی بر ادراک و احاساسات ما می گذارد . بنابر این اگر می خواهید که حسی درست و قابل درک از فضای اطرافتان داشته باشید به بعد روانشناسی دکوراسیون آن فضا توجه داشته باشید .

روانشناسی در دکوراسیون

خانواده ی سه نفره

روانشناسی ترکیب رنگ ها نکته ی با اهمتی می باشد و در دکوراسیون باید بر آن تاکید زیادی شود . چرا که انتخاب های رنگی ما تاثیر بسیار زیادی بر حال و روح ما می گذارد و این موضوع از چالش های مورد اهمیت یک طراح دکوراسیون می باشد .  ساده ترین روش ، استفاده از یک مجموعه ی 3تایی از رنگ ها می باشد .

همواره باید این نکته را نیز به یاد داشته باشیم که رنگ ها در طراحی دکوراسیون دارای اهمیت های بسیار زیادی هستند.

رنگ خنثی را برای وسیع ترین و بزرگ‌ترین اجزای در دکوراسیون  در نظر می گیریم . مانند رنگ بژ . جزء بعدی که در درجه ی دوم از لحاظ اندازه ای قرار می گیرد را با رنگی که با ترکیب رنگ بژ ملایم می شود کامل می کنیم ، مانند رنگ سفید. مثلا رنگ فیروزه ای روشن را برای یک وسیله ی بزرگ و و جزئی کوچکتر مانند ، کوسن ، گلدان ، مجسمه و یا یک مبل تکی ، را با رنگی سرزنده و قوی که به آن فضا انرژی روانی و بصری بدهد کامل می کنیم ، مانند رنگ پرتقالی و یا طلایی . به لحظ اصول روانشناسی دکوراسیون رنگ ها ف این خانواده ی 3تایی ، نسبت به یک خانواده ی تک رنگ بهتر است و تاثیر روانی بهتری نیز دارد .

روانشناسی دکوراسیون با رنگ ها

همانی هستم که می‌بینید

زمانی که می خواهید رنگی را برای دیوار ها انتخاب کنید ف به آن وسعت فضایی که ان رنگ می خواهد اشغال کند فکر کنید . از نظر اصول جامعه شناسی ، هر انتخابی که در مورد نحوه ی چیدمان و ترکیب رنگ ها داشته باشید ، به درک بهتر کارکرد آن فضا کمک می کند و نوعی اطلاع رسانی محسوب می شود . اما نکته ی مهمتر این است که نحوه ی چیدمان  و انتخاب رنگ ها نشان از خواسته ها و اهداف و شخصیت شما می باشد .

روانشناسی در دکوراسیون

روح فضا

هنگامی که این سوال مطرح می شود که  «چگونه چیدمان کنیم؟» درک احساسات انسانی ، و شناخت نیازمندی های روانی مواردی هستند که بسیار حائز اهمیت می باشند . مشخص کردن این موارد اساس و پایه ی هر طراحی دکوراسیونی می باشد و تفاوتی هم ندارد که برای خورتان و یا دیگران باشد .برای رسیدن به نتیجه ای قابل قبول و منسب ، درک و شناخت توانایی ها و ناتوانی های فرد ، دلبستگی ها و آرزوهایش ، و کارکرد مطلوب و مورد نیاز فضا ، بسیار مهم می باشند .  درک درست و مهارت‌های روانشناختی کیفیت اجرایی کار شما را افزایش می دهد ، حال چه درمورد خودتان ، یا خانواده و یا مشتریان باشد . طراحی چیدمان قسمت های مختلف فضا باید چگونه  باشد تا  نیازهای متفاوت را جوابگو کارایی مناسب را فراهم کند؟ درک و  شناخت روانشناسانه فضا، روح حاکم بر آن را زنده و سیال نگاه می‌دارد.

حوزه‌های سه‌گانه روانشناسی در دکوراسیون

تاثیر روانشناسانه فضا  در سه حوزه قابل بررسی است:

1- عملکرد یا رفتار:

میزان نور موجود در فضا برای انجام هر کاری مانند ، آشپزی ، مطالعه و … ، و شکل هندسی آن بر میزان بازدهی ، عملکرد و رفتار ما تاثیر گذار خواهد بود .

روانشناسی در دکوراسیون

2- احساسات:

ایجاد فضایی مانند پنجره برای ارتباط با محیط بیرون و طبیعت و محل قرار دادن آن ، ایجاد و حضور اشیا و نماد هایی که نشان دهنده ی شخصیت یا علایق شخصی ما می باشد ، بر روی احساساتمان از قرار گزرفتن در آن فضل تاثیر زیادی می گذارد .

3- ادراک:

هوشیاری حسی ما نسبت به عناصر و عواملی که در محیط اطراف و یا فضای مورد نظرمان وجود دارد . مانند : مات و یا صیقلی بودن ، زبری و نرمی ، ویژگی های مبل از نطر راحت و یا خشک بودن ، طراحی های مبل و وسایل و احساسی که به ما می دهد ، و یا اینکه آیا فضا به گونه ای طراحی شده است که بتوان بدون ایجاد مزاحمت و تمرکز ، وارد تفکرات احساساتمان شویم ؟

و مواردی از این قبیل که بر احساسات ما نسبت به یک فضا و درک آن تاثیر گذار است .  توهم مثبت ، وجه ی دیگری از درک یک فضا می باشد . مثلا اگر فضای کوچکی داریم می توانی با مبلمان کوچک و باریک  آن را بزرگتر جلوه دهیم و یا با نصب یک آینه ی بزرگ در پس زمینه ی مبلمان ، عمقی مجازی در فضا ایجاد می کنید .

به کار بردن رنگ گرم نیز باعث ایجاد درکی صمیمی در ما می شود . چیدن مبل ها در کنار هم و استفاده از نورهای آباژور نیز باعث ایجاد فضای صمیمی می شود . بنابر این به عنوان یک طراح دکوراسیون ، اینکه با انتخابتان چه درک و دریافتی در مخاطبتان ایجاد می کنید ، وظیفه و مسئولیت اصلی شما می باشد .

همچنین میتوانید در ادامه با مهمترین خدماتی که گروه پایا دکور همراه باشید:

دکور مغازه پوشاک زنانه

طراحی دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی

برچسب ها : , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *